رفتن به مطلب

معرفی سریال جزیره


کروئلا
 اشتراک گذاری

ارسال های توصیه شده

  • مدیر آگهی

spacer.png

شکل گرفتن یک فیلمنامه حول محور خانواده ای با فعالیت های اقتصادی گسترده، ایده ای امتحان پس داده و همچنان جذاب برای تولید یک سریال است که علی طالب آبادی هم از آن سود جسته و فیلمنامه (جزیره) به کارگردانی سیروس مقدم را خلق کرده است.

 

مقدم که سابقه ای طولانی در ساخت سریال دارد، در جزیره سراغ مسیری رفته که پیش از این و در دهه هشتاد با سریال عروج، آن را تجربه کرده است. در سریال یاد شده و نیز جزیره، شخصیت اصلی را خبرنگارهایی تشکیل می دهند که پی به فعالیت های اقتصادی مشکوک برده و حال خود در معرض خطرات مختلف قرار دارند. علاقه مقدم به این قشر سبب شده تا قهرمان جزیره صحرا صرافی باشد که با داشتن پرونده ای باز بابت سرک کشیدنش به پرونده های مشکوک اقتصادی برای تهیه گزارش از مسابقات بین المللی والیبال ساحلی وارد جزیره کیش می شود. طالب آبادی و مقدم با بردن کل داستان به کیش، تمامی شخصیت های اصلی و مکمل خود را در جغرافیای مشخص و محدودی گردهم آورده و در عین حال بخش مهمی از جاذبه های توریستی این جزیره را لا به لای قصه خود گنجانده اند. حضور خانواده شاهنگ در این منطقه که سودایی جز ساخت جزیره رویایی شان در هندورابی ندارند، زیربنای فیلمنامه این سریال را تشکیل داده و سایر اجزا به عنوان داستان های فرعی به آن می چسبند. برای مثال هم می توان به خرید مجتمع های نیمه ساخته جزیره با قیمت اندک و مشارکت با صاحبان آنها برای به اتمام رساندنشان اشاره کرد که جلسه نهایی برای این کار به مهمترین نقطه عطف جزیره (گم شدن صحرا و شاهد شاهنگ در دریا)، ختم می شود.

محمدرضا فروتن در سریال جزیره

سرک کشیدن های صحرا برای پی بردن به ماهیت کاری خانواده شاهنگ، موتور اصلی قصه به حساب می آید که به خوبی آن را به جلو هدایت می کند. در این بین، گره خوردن ارشد به صحرا و علاقه به وجود آمده میان آنها، از دل کلیشه های پیش پا افتاده و تکراری بیرون آمده و چندان خوشایند به نظر نمی رسد. به ویژه اینکه مقدم روی آن مانور زیادی داده و بخشی از دقایق قسمت های اخیر را صرف آن کرده است. تعدد شخصیت در سریال، اتفاق تازه ای نبوده و جزیره نیز از این فرمول برای بسط و گسترش قصه خود بهره گرفته است. شخصیت ها ترکیبی از تیپ و تیپ-شخصیت بوده و به شکل تلگرافی به تماشاگران خود معرفی می شوند. در این بین چند شخصیت به عنوان ستون های فیلمنامه از لایه های بیشتری برخوردار هستند که از میانشان می توان به شاهد و ماهنگ شاهنگ اشاره کرد که گذشته نسبتا خوبی هم برایشان تدارک دیده شده است. همینطور ارشد و صحرا که هر چه داستان جلوتر می رود نقش کلیدی تری پیدا می کنند.

جزیره با توجه به تعدد شخصیت ها نیاز به بازیگرانی داشته که علاوه بر تناسب با نقش ها برای مخاطب نیز جذابیت داشته باشند و از این حیث به نظر می رسد که مقدم در جزیره موفق عمل کرده است. حضور خوانندگان پاپ در سریال‌ها که این روزها بحث های زیادی را به وجود آورده، جزیره را هم بی نصیب نگذاشته است. انتخاب (امیر مقاره) برای ایفای نقش شاهد شاهنگ که کلیدی ترین شخصیت کار به حساب می آید، انتخاب پرریسکی بوده که به نتیجه نسبتا خوبی رسیده و بازی او با وجود برخی خامی ها آزاردهنده و اغراق آمیز به نظر نمی رسد.

 

spacer.png

- پندار: زندگی بازی گرفتن دیگران نیست

که روزی عاشقش باشی و روزی قاتلش

- نمیخواستم بکشمش...

 

شاهد بوده ای

لحظه تیغ نهادن بر گردن کبوتر را؟

و آبی که پیش از آن

چه حریصانه و ابلهانه، می‌نوشد پرنده؟

تو، آن لحظه ای!

تو، آن تیغی!

تو، آن آبی!

من!

من، آن پرنده ام.... 

زندگی خنده کنان شاهد جان کندن ماست...

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
×
  • اضافه کردن...