رفتن به مطلب
انجمن نودهشتیا
  • ثبت نام

نقذ فیلم زهر مار


کروئلا
 اشتراک گذاری

ارسال های توصیه شده

  • مدیر آگهی

خلاصه داستان:

حاج حشمت ( سیامک انصاری ) مداحی است که اخیراً با توجه به ارتباط با چند فرد پرنفوذ، تصمیم گرفته برای شورای شهر اعلام نامزدی نماید. اما یک اشتباه سبب می شود تا زنی مواد فروش ( شبنم مقدمی ) همراه او شود و...

 

کارگردان :

جواد رضویان : بازیگر محبوب و مشهور سالهای گذشته تلویزیون و سینمای ایران در عرصه کمدی که اغلب با سریالهایی که مهران مدیری برای تلویزیون تولید کرده شناخته می شود. « زهرمار » اولین فیلم سینمایی جواد رضویان است که به اکران سینما رسیده.

 

 

نقد فیلم « زهرمار » :

نخستین فیلم سینمایی جواد رضویان بر حسب فرمولی ساخته شده که اغلب کمدی های موفق سالهای گذشته سینمای ایران در گیشه، بر پایه آن شکل گرفته اند، یعنی تقابل فرد مذهبی و اقشار متفاوت و تضادی که از دل چنین موقعیتی ساخته می شود. در سالهای اخیر فیلمهای بسیاری بوده اند که با چنین فرمولی به موفقیت در گیشه دست یافته اند که از بین آنها « مارمولک » موفق ترین محسوب می شود. حال جواد رضویان نیز تصمیم گرفته تا برای ساخت اولین فیلمش به سراغ یک مداح برود و او را در کنار یک زن مواد فروش قرار دهد تا بتواند از این طریق موقیت های کمیک خلق کرده و پیامهای اجتماعی صادر کند که در هر دوی آنها ناموفق بوده است.

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/zahremar/thumbs/phoca_thumb_l_1.jpg

مشکلات فیلمنامه و کارگردانی در « زهرمار » به حدی بالاست که جدی گرفتن اثر را به عنوان یک اثر سینمایی با علامت سوال مواجه می کند. اولین نکته درباره فیلمنامه اینجاست که در طول داستان ابداً شخصیتی ساخته نمی شود. شخصیت های اصلی داستان بصورت مستقل فاقد هرگونه پرداخت می باشند و بنا به موقعیت هایی که در طول داستان با آن مواجه می شوند، رفتارهای متفاوت از خود به نمایش می گذارند که ارتباطی به روند شکل گیری شخصیت شان از ابتدای اثر نداشته است. ضعف شخصیت پردازی درباره آدمهای داستان چنان حکم می کند که حتی اگر بسیاری از آدمهای داستان از جمله شخصیت شقایق فراهانی را از داستان حذف کیم کوچکترین تفاوتی برای اثر نمی کند.

جواد رضویان در ساخت « زهرمار » نیم نگاهی هم به مسائل اجتماعی دارد و قصد داشته پیامهای اجتماعی و سیاسی خود را نیز در کنار روایت کمدی قصه به مخاطب انتقال دهد که این اتفاق به بدترین شکل ممکن انجام شده است. مجموعه موقعیت هایی که در « زهرمار » شکل می گیرد از دم دستی ترین نگاه های اجتماعی که یک فیلمساز می تواند به جامعه پیرامون خویش داشته باشد سرچشمه می گیرد. جامعه ای که در آن نه جوانان آنطور که در دنیای واقعی حضور دارند در فیلم به چشم می خورند و نه آدمهایی با تعاریف رایج ما به ازای بیرونی آنچه که واقعا هستند به تصویر کشیده شده اند. بطور خلاصه می توان گفت که پیامهای اجتماعی موجود در فیلم یک کاریکاتور از آنچه که می بایست در یک فیلم سینمایی به چشم بخورد می باشد.

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/zahremar/thumbs/phoca_thumb_l_6.jpg

« زهر مار » در مقاطعی از داستان همان راهی را می رود که « رسوایی » مسعود ده نمکی که شباهت های فراوانی با این فیلم نیز دارد، طی کرده بود. در آن فیلم نیز ما شاهد یک روحانی و دخترک جوانی بودیم که بی خود و بی جهت متحول می شدند و سخنرانی های بی خاصیتی را در گوشزد کردن مشکلات اجتماعی بیان می کردند. در « زهرمار » نیز وضعیت اینچنین است و ما در طول داستان به یکباره شاهد سخنرانی های دخترک مواد فروشی هستیم که به یکباره از اجتماع و مشکلاتش سخن می گوید و مطابق انتظار، به یکباره و بی دلیل ، رنگ تحول را به خود می گیرد و در آن سوی قضیه نیز حاجی پس از رویت معضلات اجتماعی، متحول می شود! آدمهای فیلم از آن دسته آدمهایی هستند که هرگز نمی توانیم در دنیای واقعی نمونه آن را بیابیم!

در میان بازیگران فیلم تنها شبنم مقدمی هست که تا حدی توانسته در نقش لیلی بازی خوبی از خود به نمایش بگذارد. سیامک انصاری در نقش حاج حشمت نتوانسته درخشش چندانی در فیلم داشته باشد بطوریکه نه می تواند خنده بگیرد و نه مخاطب را با حرف ها و رفتارهای جدی اش تحت تاثیر قرار دهد. مجموعه شخصیت های مکمل فیلم از جمله سیامک صفری و برزو ارجمند نیز کارکردی در این فیلم نداشته اند.

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/zahremar/thumbs/phoca_thumb_l_5.jpg

« زهرمار » نخستین تجربه کارگردانی جواد رضویان محسوب می شود و آغازگر راهی که باید دید آیا به سرنوشت خوشی منجر خواهد شد یا اینکه دیگر آثار این کمدین محبوب سالهای گذشته سینما و تلویزیون با چنین کیفیتی روانه سینما خواهد شد. در مورد آینده نمی توان با قطعیت سخن گفت اما آنچه که عیان است این موضوع می باشد که « زهرمار » یک تجربه خسته کننده و بسیار ناامید کننده است که نه می تواند تماشاگرش را بخنداند و نه کوچکترین تاثیری بر افکارش با پیامهای سیاسی تکراری و نم پس داده اش داشته باشد. به نظر می رسد که سینمای ایران باید این موضوع را درک کند که مخاطب امروز جامعه چندان به پیامهای سیاسی که در دهه های گذشته از طریق سینما به آنها داده می شد اهمیتی نمی دهند و طی این زمان هم زبان سینما تغییر کرده و هم جامعه آن جامعه گذشته نیست!

 

 

spacer.png

- پندار: زندگی بازی گرفتن دیگران نیست

که روزی عاشقش باشی و روزی قاتلش

- نمیخواستم بکشمش...

 

شاهد بوده ای

لحظه تیغ نهادن بر گردن کبوتر را؟

و آبی که پیش از آن

چه حریصانه و ابلهانه، می‌نوشد پرنده؟

تو، آن لحظه ای!

تو، آن تیغی!

تو، آن آبی!

من!

من، آن پرنده ام.... 

زندگی خنده کنان شاهد جان کندن ماست...

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

لاولی واقعا🥺😂 خیلی قشنگه

spacer.pngبرای خواندن رمان رِخوَت بر روی لینک کلید کنید

آنقدر زنده ماندن ادامه داشت که زندگی کردن، حسرت را بر دلهایمان مهر کرد و آنقدر بی‌دلیل ادامه یافت  که رِخوَت پدیدار گشت و در همان لحظه  از انسان هر کاری برآید.   شاید که چون چیزی برای از دست دادن و یا به دست آوردن نداشته باشد!

 

 

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

عالیه واقعا حرف نداره😂😂👍👍👍

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
×
  • اضافه کردن...