رفتن به مطلب
انجمن نودهشتیا
  • ثبت نام

نقد فیلم بردارم خسرو


کروئلا
 اشتراک گذاری

ارسال های توصیه شده

  • مدیر آگهی

image 13960444301391 i2323

خلاصه داستان:

خسرو ( شهاب حسینی ) مرد جوانی است که به بیماری دو قطبی مبتلاست و باید مدتی را در خانه برادرش ناصر ( ناصر هاشمی ) و همسرش ( هنگامه قاضیانی ) بگذارند. اما رفتارهای عجیب و کودکانه خسرو آرامش خانه ناصر را از بین می برد و...

کارگردان

احسان بیگلری : کارگردانی که فعالیت خود را با دستیاری کارگردانانی همچون اصغر فرهادی و کیومرث پوراحمد آغاز کرد و حالا اولین ساخته سینمایی اش به نام « برادرم خسرو » را کارگردانی کرده تا خود را به عنوان کارگردان مطرح نماید.

 

درباره فیلم « برادرم خسرو » :

« برادرم خسرو » بر خلاف بسیاری از آثار امروز سینمای ایران ، اثری قصه محور است و قادر است تا وضعیت کلی داستان را برای مخاطب خود روشن کند و به روایت یک داستان واحد در چارچوبی که مشخص می کند بپردازد. اولین فیلم احسان بیگلری به جای پرداخت به مسائل حاشیه ای و شخصیت های زائد، داستان اصلی را بسط و گسترش می دهد و از اضافه گویی پرهیز کرده که این موضوع یک ویژگی مثبت در سینمای ایران محسوب می شود. اما این روایت بدون اشکال هم نیست.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Baradaram_khosro/thumbs/phoca_thumb_l_4.jpg

داستان اصلی فیلم قرار است به تقابل میان ناصر و خسرو ( که ترکیب نامشان کنایه از محله ای در تهران است ) بگذرد یعنی جایی که خسرو یک بیمار دو قطبی معرفی می شود و ناصر فرد عاقلی که می بایست از او مراقبت نماید. فیلم به درستی در جریان داستان توازن عاقل و دیوانه را برهم می زند و این نکته را به مخاطب گوشزد می کند که ناصر برخلاف ظاهر آرام و کاریزماتیک خود، وضعیتی بهتر از خسرو ندارد و تنها تفاوت آنها در این است که ناصر شخصیت اجتماعی قابل قبولی بدست آورده و خسرو بیشتر به رفتارهای هیستریک خود شناخته می شود.

در سینمای جهان آثار فراوانی وجود داشته اند که در آن برادر شخصیت اصلی فیلم دچار اختلال روانی بوده و فیلم در طول داستان به یک واکاوی ژرف درباره عاقل و بیمار دست می یافت. نمونه موفق این آثار را می توان در « مرد بارانی » به کارگردانی بری لوینسن و بازی تام کروز و داستین هافمن اشاره کرد. جایی که تعامل دو برادر به شناخت عمیق مخاطب از زندگی و رفتار آن دو می انجامید و در نهایت نیز تماشاگر را برای قضاوت نهایی به نقطه اطمینان می رساند.

اما مشکل فیلم « برادرم خسرو » اینجاست که فیلمساز از ابتدا بنا به نصیحت و انتقال پیام خود به مخاطب را دارد و نتیجه گیری های شخصی درباره بیماران دو قطبی را کاملاً بصورت مستقیم برای مخاطب شرح می دهد بطوریکه فیلم در لحظاتی شبیه به آثار آموزشی درباره بیماران خاص می شود. بیگلری می توانست با قراردادن پیامهای مورد نظرش در لایه های زیرین فیلمنامه، خواسته خود را به زبان هنر روایت و تصویر به مخاطب عرضه کند اما او انتخاب کرده تا شخصیت های داستانش در مقابل دوربین بصورت آشکارا دیالوگ هایی آموزشی درباره بیماری دو قطبی مطرح نمایند.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Baradaram_khosro/thumbs/phoca_thumb_l_5.jpg

فیلم همچنین در بدنه اصلی داستانش یعنی تقابل میان ناصر و خسرو به اندازه کافی عمق نمی یابد. در لحظاتی از فیلم بیگلری به خوبی شخصیت ناصر را فردی نامتعادل معرفی می کند که برخلاف باور عموم، شاید حتی در مقایسه با خسرو از مشکلات بیشتری رنج ببرد اما غالب تقابل این دو شخصیت به پرخاشگری های مداوم آنها بر سر خرابکاری های خسرو می گذرد. خسرو گاهی در ابتدای صبح مانع از خواب اعضای خانواده می شود و گاهی شیشه می شکند. در هر دوی این موارد فیلمساز بی آنکه بسط و گسترش شخصیت های داستان را مد نظر قرار دهد، تنها به تقابل خشن ناصر و خسرو مبادرت می ورزد و فرصت سوزی می کند.

متاسفانه درگیری های میان ناصر و خسرو در طول داستان به حدی افزایش پیدا می کند که فیلم را از نفس می اندازد. شاید جنگ و جدل آنها در ابتدا جذاب و تماشایی به نظر برسد اما تکرار چندباره آن بی آنکه کارگردان تمهیدی برای پیشبرد داستان داشته باشد، نتیجه ای جز افزایش بی دلیل دقایق فیلم نداشته است.

« برادرم خسرو » بازیهای خوبی دارد. ناصر هاشمی بازیگر خوبی است که در سالهای اخیر بسیار کم کار شده و کمتر او را در سینما شاهد هستیم اما در « برادرم خسرو »، بازی بسیار خوبی در نقش ناصر داشته است و نقطه قوت فیلم محسوب می شود. شهاب حسینی هم اگرچه بی شباهت به شخصیت عماد در « فروشنده » نیست، اما تلاش قابل تحسینی برای به تصویر کشیدن شدایی انجام داده و قابل قبول است. هنگامه قاضیانی در میان این دو، تنها بازیگری است که به دلیل عدم توجه فیلمنامه به شخصیت میترا فرصت درخشش در فیلم را از دست داده است.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Baradaram_khosro/thumbs/phoca_thumb_l_1.jpg

« برادرم خسرو » با تمام ایراداتی که در فیلمنامه دارد قطعاً نسبت به بسیاری از فیلمهایی که این روزها به روی پرده می رود، ارزش تماشای بیشتری دارد. اولین فیلم احسان بیگلری قصه گوست و در نهایت به معضل جدیدی پرداخته که قبلاً کمتر در سینمای ایران شاهد آن بوده ایم. « برادرم خسرو » بازیهای درخشانی دارد و شاید چنانچه فیلمنامه با دقت و وسواس بیشتری، به دور از قضاوت های مستقیم نوشته می شد، فیلمی عمیق تر و ماندگار تر را شاهد می بودیم.

spacer.png

- پندار: زندگی بازی گرفتن دیگران نیست

که روزی عاشقش باشی و روزی قاتلش

- نمیخواستم بکشمش...

 

شاهد بوده ای

لحظه تیغ نهادن بر گردن کبوتر را؟

و آبی که پیش از آن

چه حریصانه و ابلهانه، می‌نوشد پرنده؟

تو، آن لحظه ای!

تو، آن تیغی!

تو، آن آبی!

من!

من، آن پرنده ام.... 

زندگی خنده کنان شاهد جان کندن ماست...

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بسی جذاب🥺

spacer.pngبرای خواندن رمان رِخوَت بر روی لینک کلید کنید

آنقدر زنده ماندن ادامه داشت که زندگی کردن، حسرت را بر دلهایمان مهر کرد و آنقدر بی‌دلیل ادامه یافت  که رِخوَت پدیدار گشت و در همان لحظه  از انسان هر کاری برآید.   شاید که چون چیزی برای از دست دادن و یا به دست آوردن نداشته باشد!

 

 

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

زیاد خوشم نیومد ، ولی خوبه

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
×
  • اضافه کردن...